zaterdag 9 maart 2013


Max Havelaar – Multatulli
Verdiepingsopdracht.

Multatuli in de wereld draait door.

Matthijs van Nieuwkerk: ‘Vanavond is Multatuli mijn gast. De man die in een kleinburgerlijk milieu in 1820 in Amsterdam werd geboren. Op zijn 18de neemt zijn vader hem mee naar Nederlands-Indië. Hij zag hoe de bevolking onderdrukt en afgeperst werd, maar toen hij dit bespreekbaar wilde maken, werd hij ontslagen. Multatuli bleef echter volledig achter zijn standpunt staan en schreef zijn verhaal in het boek Max Havelaar. Multatuli, waarom is dit boek zo belangrijk?’

Multatuli: Je moet je voorstellen dat de media in mijn tijd nog niet zo snel en ontwikkeld was. De Nederlanders hadden geen idee wat er in Nederlands-Indië gebeurde. Ik vond het belangrijk dat de Nederlanders wisten dat de bevolking in Nederlands-Indië werd afgeperst en onderdrukt. Door middel van een boek kon iedereen lezen hoe ernstig de situatie was.

Matthijs van Nieuwkerk: Lijk jij op Max Havelaar?

Multatulli: Het boek Max Havelaar is autobiografisch en Max Havelaar neemt mijn rol in. Ik heb Max Havelaar wel een beetje geïdealiseerd. Max Havelaar is een held en lijkt alleen maar goede eigenschappen te bezitten. Hij is ridderlijk, moedig, vlug van begrip, intelligent, vrijgevig en edel. Daarbij is hij ook nog eens buitengewoon belezen en geleerd. Deze eigenschappen bezit ik heus niet allemaal. Maar op deze manier trekt Max Havelaar veel sympathie van de lezer.
Met Max Havelaar wil ik twee dingen bewijzen. Ik wil aangeven dat ik Toentertijd de juiste dingen heb gedaan, maar wel een slachtoffer ben geworden. En ik wil dat de lezer mijn kritiek ziet.

Matthijs van Nieuwkerk: Hartelijk dank voor uw komst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten