zaterdag 9 maart 2013


Tirza – Arnon Grunberg
Verdiepingsopdracht.

Interview met Jörgen Hofmeester. De vader van Tirza.

Wat is je grootste angst?
Ik ken veel angsten, maar mijn grootste angst is denk ik de woestijn. Als Tirza er niet meer is ligt de toekomst als een woestijn voor me. Leeg, eenzaam en doelloos. Ik wil alleen nog maar sterven in de woestijn.

Waarom haat je Choukri zo erg?
Door Choukri, Mohammed Atta eigenlijk, ben ik heel veel geld kwijtgeraakt. Hij vloog door het World Trade Center en dat is de belangrijkste oorzaak waardoor ik mijn geld kwijtraakte. Mohammed Atta neemt Tirza van me weg. Hij pakt haar af, maar hij maakt haar niet gelukkig. Dat weet ik zeker. Hij is niet goed genoeg voor mijn zonnekoningen. Dat ben alleen ik.

Waarom kom je steeds terecht in het seksleven van je dochters?
Waarschijnlijk omdat ik ze moet beschermen. Ik weet wat goed voor ze is. Ibi werd ‘geneukt als een beest.’ Dat wil je niet als vader voor je dochter. Dan moet je ingrijpen. Tirza werd ‘geneukt door het beest.’ Dat slaat natuurlijk alles. Tirza verdiend het beste. Tirza verdiend liefde en dit was liefdeloos. Opnieuw moest ik als vader zijnde ingrijpen. Ik kon dit niet laten gebeuren.

Hoe gaat het verger gaat.
De bewijzen zijn rond. Jörgen Hofmeester zit vast. Hij heeft twaalf jaar celstraf gekregen en moet verplichte psychische hulp ondergaan. Hofmeester en zijn advocaat zijn nog in discussie of ze wel of niet in hoger beroep moeten gaan. Soms heeft Hofmeester heldere momenten en beseft hij zich werkelijk wat er gebeurd is. Maar er zijn ook veel momenten dat Hofmeester zich maar afvraagt wanneer Tirza langs komt. De enige die af en toe langs komt is de eenzame echtgenote.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten